Facebook se pomalu stává minulostí a přichází Meta. Změna názvu multimiliardové společnosti nepřichází jen tak z čistého nebe, jedná se o promyšlený krok s ohledem na budoucí směřování značky. Co tedy to metaverzum vlastně je a jak se věci změní z hlediska marketingu? Nejen na tyto otázky se pokusíme odpovědět v následujícím článku.
Metaverzum jako paralelní život
Metaverzum je mnohými pojímáno jako logické vyústění postupného rozvoje technologií. Často se v této souvislosti skloňují pojmy Web 1.0, 2.0, 3.0. Web 1.0 je tím, co si pamatujeme z dřevních dob internetu – jednoduchá statická stránka víceméně textového charakteru. Web 2.0 dominuje současnosti. Jedná se o novou generaci webů, které mnohem více pracují s interaktivními a multimediálními prvky a zapojením komunit. Web 2.0 je zasvěcen sociálním sítím, vzájemnému propojování a sdílení.
Web 3.0 má všechny tyto premisy dotáhnout ještě dále. Jde o neomezený virtuální prostor, který umožní v zásadě prožívat paralelní digitální život vedle toho fyzického. Jedinec je zde zastoupen svým avatarem, kterého může postupně rozvíjet, provádí interakce s ostatními členy metaverza, získává odměny nebo kupuje virtuální pozemky. Zkrátka virtuální napodobenina reálného světa s tím rozdílem, že se v něm točí naprosto reálné peníze.
Koncept metaverza rozhodně nevymyslel Mark Zuckerberg, je mnohem starší. Již v roce 2003 vznikla hra zvaná Second Life. Hráč si zde vytvoří svého avatara a žije jeho život se vším všudy včetně chození do práce, nákupu nemovitostí, interakce s ostatními členy společnosti aj. Moderní myšlenka metaverza samozřejmě počítá se zapojením virtuální reality, která umožní přenést se do virtuálního prostoru přímo. Právě v počítačových hrách se existence širších virtuálních světů prosazuje nejvýrazněji, příkladem za všechny může být třeba oblíbený Fortnite.
Rozvoj metaverza se urychlil zejména rozvojem digitálních měn a blockchainových technologií, zejména tzv. NFT tokenů. Tvůrci obsahu tak mohou vytvářet jedinečné virtuální předměty, které se od sebe odlišují jednou nebo více charakteristikami. Jednoduše se tak můžete stát jediným majitelem obrazu, domu nebo listiny, která vás opravňuje k držení určitého pozemku nebo produktu.
Metaverzum jako marketingový prostor
Zatímco vizionáři již mají jasno, mnozí marketéři si dnes lámou hlavu nad tím, jak zdánlivě neomezené možnosti metaverza využijí. Jaký obsah zákazníkům naservírují? Které tradiční postuláty marketingu budou stále platné a které bude nutné znovu definovat? Jedno je ovšem jisté – do metaverza směřuje stále více a více významných značek a začínají jeho taje objevovat. Pro inspiraci tedy stačí sledovat působení takových velikánů, jako jsou značky Nike, JP Morgan, Gucci nebo Coca-Cola.
Metaverzum dokáže posunout hranice marketingu na úplně jinou úroveň. Díky VR brýlím se zákazník dostane zase mnohem blíže k produktům a službám dané značky. Prostřednictvím jednoduchého herního nebo filmového zážitku si bude moci produkty prohlédnout, sledovat, jak fungují, zkrátka si je osahat mnohem lépe, než když sleduje video či fotografii. Stačí navštívit digitální prodejnu a prohlédnout si nejnovější kolekci. Propojení se světem sociálních sítí a influencerů zase zajistí velké množství interaktivního materiálu, ve kterém budou moci zákazníci, resp. jejich avataři utopit velké množství času a peněz.
Umělci mohou v metaverzu pořádat živé koncerty, aniž by opustili pohodlí svého nahrávacího studia. Dostanou se sem najednou fanoušci z celého světa, kteří si následně koupí album v podobě NFT tokenu. O reklamách v počítačových hrách není nutné dlouho diskutovat, protože ty jsou zde s námi již velmi dlouho. Nabízí se také spojení metaverza s reálným světem, např. v podobě kódu na nákup u dané značky, který hráč získá při splnění určitého úkolu se svým avatarem ve virtuálním světě.
Metaverzum jako příležitost
Nástup metaverza marketingové strategie výrazně promění. Je však nutné si uvědomit, že ještě v následujících letech se žádná významná revoluce nedá očekávat. Vždyť i samotná Meta je zatím ještě stále spíše v hlavách a na počítačích vývojářů. Stejně tak se nedá očekávat, že by se metaverzum stalo okamžitě místem, kam se dostanou všechny značky. Stejně jako v dřevních dobách internetu budou mít svou stopu ve virtuálních světech nejprve největší hráči a až postupně sem začnou vplouvat menší ryby.
Jako vždy ovšem platí známé pořekadlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Pionýři se zkrátka budou zpočátku těšit značné konkurenční výhodě. Vždyť kdo by si nechtěl „na vlastní kůži“ vyzkoušet novou kolekci od Gucciho, aniž by musel opustit teplo domova?